Izlaganja IV

Vesna Moštak-Skupnjak

Centar za socijalnu skrb Zagreb, Ured Sesvete 

Socijalni problemi i perspektiva Roma u Hrvatskoj 

Rome treba gledati kao narod koji ima svoju povijest, zanimljivu kulturu, specifična obilježja i vlastiti identitet, a ne kao atraktivnu, ali društveno marginaliziranu skupinu prema kojoj postoje ustaljene predrasude.

Okosnicu kreiranja dugoročne strategije za rješavanje pitanja Roma treba predstavljati edukacija, zatim kontinuitet u unapređivanju kvalitete njihovog življenja te mijenjanje odnosa okruženja prema njima. Istovremeno Rome treba podržati u nastojanju da sačuvaju svoj identitet, svoju tradiciju, kulturu i jezik.

Da bi se položaj Roma sustavno i u kontinuitetu mijenjao, potrebno je intenzivnije razmjenjivati iskustva i provoditi akcije koje su do sada donijele pozitivne rezultate te ostvariti komunikaciju Roma s okruženjem žive. Konkretne akcije potrebno je usmjeriti na programe vezane za djecu, omladinu i obitelj, na projekte vezane za položaj žena I odnose među spolovima.

Romska populacija bi potvrdila vjeru u priznavanje temeljnih prava svakog pojedinca, u dostojanstvo i vrijednost svakog čovjeka, kao i u ravnopravnost velikih i malih naroda kad bi se poštivali svi potpisani sporazumi, akti i povelje.

Radeći godinama u Centru za socijalnu skrb susrela sam se s različitim reakcijama naših kolega prema romskoj populaciji. Cilj ovog mog izlaganja je moja potreba da zajedno s kolegama osvijestim svoja razmišljanja o stavu i odnosu struke prema romskoj populaciji.

____________________________________________________________________ 

Zdenka Pantić

Međunarodni rehabilitacijski centar za žrtve mučenja 

Socijalni radnik i ljudska prava – pomagač ili žrtva? 

U radu se promišlja položaj socijalnog radnika kao stručnjaka koji pomaže osobama u stanju socijalnozaštitne potrebe, među kojima su mnoge ujedno i žrtve kršenja ljudskih prava. Problematizirat će se pitanje koliko socijalni radnik pomaže te nije li socijalni radnik žrtva kršenja ljudskih prava! Koristit će se iskustva iz rada u praksi socijalnog rada, kliničkog rada, supervizije, te rada u nevladinom sektoru.

Pokušat će se odgovoriti na pitanja:

Koliko su socijalni radnici upoznati s problemima ljudskih prava, kako koriste te spoznaje u praksi? Kome je socijalni radnik lojalan? Koliko samopouzdanja imaju socijalni radnici, koliko uopće mogu zastupati svoj profesionalni stav prema korisnicima, ministarstvima, prema javnosti? Imaju li osjećaj da nešto značajno u društvu mogu doprinijeti i promijeniti? Tko im daje podršku? Koliko su socijalni radnici i sami žrtve kršenja ljudskih prava i marginalizirani?

Naglasit će se kako je upravo struka socijalnih radnika (i druge struke u socijalnom radu) kroz zadnjih 18 godina u velikoj mjeri doprinijela socijalnom miru u društvu, a u javnosti je često prozivana kao nekompetentna i nestručna čak i od vodećih osoba (osobno svjedočenje javnom nastupu jednog od ranijih ministara). Pri tomu se nitko ne bavi uzrocima eventualnih problema (o kojima će ovdje biti govora), niti mogućnostima njihova otklanjanja.

U zaključku: rad s žrtvama kršenja ljudskih prava nužno se odražava na pomagače. Socijalni radnici trebaju edukaciju, podršku, potrebna su istraživanja u ovom području i izlazak u javnost, zagovaranje i djelovanje – u korist svojih korisnika i vlastitog položaja, te napretka u zaštiti ljudskih prava.

___________________________________________________________________ 

Prof.dr.sc. Branka Sladović Franz

Vanja Branica

Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu

Studijski centar socijalnog rada 

Obilježja uloge očeva u socijalnoj skrbi za djecu 

Zbog značajne uloge oba roditelja za pravilan razvoj djece, suvremena literatura sve češće govori o “uključenom” ocu. Tradicionalno se majke smatraju odgovornima za brigu i zaštitu djece, za održavanje i kvalitetu veze s ocem ako ne živi s djetetom, a procjena rizika i dokumentacija u socijalnoj skrbi za djecu fokusirana je i naslovljena na njih. Često se koristi pojam roditelji koji podrazumijeva zadatke fokusirane na majku. Teoretska objašnjenja razvoja djece također su usmjerena na majku, ali se sve više govori o značaju privrženosti oca i djeteta. Predmet interesa ovog kvalitativnog istraživanja bio je utvrditi na koji način stručnjaci socijalne skrbi percipiraju očeve te što od njih očekuju prilikom provedbe mjere nadzora nad izvršenjem roditeljske skrbi. Analizirana je dokumentacija (Sveobuhvatna obiteljska procjena i Plan i program rada s obitelji) o 23 obitelji kojima je izrečena mjera Nadzora nad izvršenjam roditeljske skrbi. Za dobivanje uvida u socio-demografske podatke korištena su i Rješenja o određivanju mjere NIRS-a te Socijalne anamneze. Rezultati pokazuju da se rizici očeva opisuju kroz nepoželjna ponašanja (alkoholizam, agresivno ponašanje i činjenje kaznenih djela), dok su prednosti oca povezane s materijalnim statusom. Iz opisa postupka očeva može se vidjeti da se uglavnom radi o “druženju i održavanju odnosa” s djetetom više nego o stvarnoj brizi i odgojnim postupcima. U planovima se uglavnom ne specificiraju promjene koje treba napraviti otac u odnosu na dijete, već ako postoje, odnose se na oca osobno, a manje na aktivaciju u roditeljskoj ulozi.

____________________________________________________________________

Franjo Šaban

Alenka Ljubešić

Obiteljski centar Sisačko-moslavačke županije 

Škola za roditelje – pravo roditelja na pomoć u odgoju 

Sukladno Nacionalnom planu aktivnosti za prava i interese djece i potrebama lokalne zajednice, Obiteljski centar Sisačko-moslavačke županije razvio je program Škole za roditelje čiji je cilj promicanje roditeljske odgovornosti i obiteljskog odgoja u duhu Konvencije o pravima djeteta. Cilj je omogućiti roditeljima stjecanje znanja i vještina kojima će na praktičan način rješavati razvojne probleme djece, znati postupati u okolnostima određenih smetnji u odgoju i ponašanju djece i u izvršavanju roditeljske skrbi primjenjivati adekvatne odgojne metode te ostvariti bolju komunikaciju u obitelji.

Škola za roditelje predstavlja trening roditeljskih vještina, s ciljem stvaranja osjećaja kompetentnosti u roditeljskoj ulozi, samosvijesti, te osjećaja kontrole nad svojim odgojnim postupcima, a provodi se kroz grupni rad u obliku edukativno-iskustvenih radionica. Formirane grupe su zatvorenog tipa, dobrovoljne, uz vođenje dva voditelja. U grupi je maksimalno 12 osoba. Program u 13 susreta, jednom tjedno u trajanju od 120 minuta, pokriva radionice i predavanja na temu roditeljstva, stresa, roditeljskih očekivanja od sebe, partnera i djece, osjećaja, razvojnih faza djece i mladeži, obiteljske komunikacije i odgoja, uključenosti roditelja u život svog djeteta, nenasilno rješavanje sukoba, te obiteljske krize.

Za potrebe škole konstruirana je skala stavova i vrijednosti vezanih uz roditeljstvo, s ciljem procjene neposrednog učinka programa i usvojenih znanja na polaznike, a primijenjena je na početku i na kraju ciklusa. Rezultati skale pokrivaju područja roditeljskog stresa, emocionalnog odnosa roditelja prema djeci, obiteljske interakcije, te učinkovitosti odgojnih postupaka koje roditelji primjenjuju. Rezultati pokazuju značajne pozitivne promjene u navedenim područjima, ponajviše području roditeljskog stresa i učinkovitosti odgojnih postupaka, te osjećaju roditeljske kompetentnosti.

___________________________________________________________________

Sanja Tarczay

Ivona Salaj

Hrvatska udruga gluhoslijepih osoba “Dodir” 

Pravo na stručnog prevoditelja – san ili stvarnost u izjednačavanju mogućnosti za gluhe/gluhoslijepe osobe? 

U ovom izlaganju na sveobuhvatan način prikazat će se sve relevantne činjenice vezane uz stručne prevoditelje za gluhe/gluhoslijepe osobe, odnosno dobiti će se uvid u postojeći status stručnih prevoditelja za gluhe/gluhoslijepe u Republici Hrvatskoj. Nastojat će se dati teorijski prikaz terminoloških odrednica i definicija prevoditelja, njihovih karakterističnih obilježja, osnova etičkih načela u prevođenju te načinima prevođenja. Također će se prikazati empirijski modeli razvoja edukacijskih programa za stručno osposobljavanje prevoditelja te razvoj službi podrške za gluhe/gluhoslijepe osobe u Republici Hrvatskoj. Zaključno ćemo se osvrnuti na neke mogućnosti kojima možemo gluhim/gluhoslijepim osobama osigurati pravo na jednaki pristup informacijama i pravo na komunikaciju u Republici Hrvatskoj  te na kraju o potrebi priznavanja nove profesije – prevoditelj za gluhe i gluhoslijepe osobe.

____________________________________________________________________ 

Prof.dr.sc. Kristina Urbanc

Jelena Ogresta

Silvia Rusac

Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu

Studijski centar socijalnog rada 

Izazovi odrastanja djece roditelja s invaliditetom 

U radu će biti predstavljen jedan dio rezultata istraživanja provedenog u obiteljima gdje su roditelji osobe s invaliditetom, kronično oboljele osobe ili osobe s kombiniranim poteškoćama, a u vrijeme istraživanja imali su malodobnu djecu. Opći cilj ovog istraživanja bio je povećati razinu infomiranosti i senzibiliziranosti profesionalne zajednice, krajnjih korisnika i javnosti o iskustvima i potrebama obitelji u kojima su malodobna djeca u ulozi mladih njegovatelja. Pojam "mladi njegovatelji" podrazumijeva djecu i maloljetne mlade osobe koje pružaju osobnu skrb nekome od roditelja ili članova obitelji  koji iz najrazličitijih razloga ne mogu brinuti o sebi (invaliditet, problemi na području mentalnog zdravlja, kronične bolesti). Radi se o djeci koja dnevno, odnosno, redovito skrbe o nekom članu obitelji. Važno je napomenuti da u fokusu nije učestalost, intenzitet odnosno vrsta poslova koje dijete ili mlada osoba obavlja u okviru te redovite skrbi, već mogući utjecaj koji to ima na njihove živote. Problem istraživanja odnosio se na utvrđivanje iskustava i svakodnevnih poteškoća s kojima se susreću djeca i roditelji -  osobe s invaliditetom ili kroničnom bolešću.

Rezultati upućuju na općeniti manjak sistemskog pristupa u praksi socijalnog rada te na potrebu sagledavanja i pristupanja invaliditetu iz aspekta obitelji, a ne isključivo iz aspekta tzv. identificiranog korisnika, u ovom slučaju roditelja  s invaliditetom ili iz aspekta stručnjaka. Obiteljski sistemski pristup invaliditetu omogućio bi cjelovitije razumijevanje obiteljske dinamike, uloga pojedinih članova, obrazaca rješavanja poteškoća, procjenu i zadovoljavanje obiteljskih potreba te u skladu s time i planiranje mjera pomoći.

____________________________________________________________________ 

Prof.dr.sc. Kristina Urbanc

Prof.dr.sc. Marina Ajduković

Silvia Rusac

Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu

Studijski centar socijalnog rada 

Evaluacija poslijediplomskog specijalističkog studija iz Supervizije psihosocijalnog rada 

Prva generacija  poslijediplomskog specijalističkog studija iz Supervizije psihosocijalnog rada završila je program u lipnju 2008. Studij je upisalo 38 polaznika - socijalni radnici (37%), psiholozi (29%), socijalni pedagozi (19%) i ostale struke (15%). Podjednaki broj polaznika je bio iz CZSS-a (36%) i ustanova socijalne skrbi (36%).

Program studija je osmišljen u skladu s formalnim standardima ANSE (www.supervison-eu.org/anse ). Ključni aspekt nastave je razvoj vještina supervizijskog rada koji se odvija kroz (1) superviziju psihosocijalnog rada polaznika studija, (2) vođenje grupne supervizije od strane polaznika i (3) superviziju supervizijskog rada polaznika (meta- supervizije). U okviru studija 2007. i 2008. odvijalo se 38 supervizijskih grupa s djelatnicima sustava socijalne skrbi diljem Hrvatske. Tako je studij dodatno pridonosio unapređenju socijalnog rada u praksi.

Završna evaluacija programa pokazuje da su polaznici kao najznačajniji aspekt obrazovanja naveli meta-superviziju svog rada (M=4,8) i vođenje supervizijske grupe (M=4,60). Slijedi  sudjelovanje u nastavi (M=4,60), pisane eseja o dinamici supervizijskih grupa (M=4,32) i čitanje nove literature (M=4,32).

Polaznici iskazuju da se najvažnija znanja, vještine i vrednote koje su usvojili odnose na neposredni supervizijski rad, specifična područja supervizije (timska supervizija i coaching) i unapređivanje komunikacijskih vještina.  Kao rezultat sudjelovanja u izobrazbi  navode se bolja organizacija posla, stjecanje boljeg uvida u odnose među kolegama i bolje prepoznavanje potreba kolega, bolje praćenje  napretka i promjena kod korisnika, češće korištenje evaluacija rada, unapređenje suradnje unutar svog tima, asertivno zastupanje osobnog profesionalnog mišljenja. 

Program izobrazbe iz supervizije i dostupnost supervizije bit će dodatno diskutirani pod vidom prava socijalnih radnika na osobni rast i razvoj i osnaživanje. ____________________________________________________________________ 

Silvija Visinski

Prof.dr.sc. Zdravka Leutar

Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu

Studijski centar socijalnog rada 

Značenje koncepta civilnog društva u tranziciji od welfare state prema workfare state 

Radi određene preglednosti i boljeg razumijevanja sada vrlo aktualne tranzicije od welfare state prema workfare state, iznosi se skraćeni prikaz bitnih karakteristika obaju tipova socijalnih država, kao i razloga koji su do navedenih problema doveli. Logična je posljedica tako promijenjenih odnosa u društvu i pojava kombinirane socijalne politike. Odnosno, nastojanja usmjerenog ka što potpunijem, kvalitetnijem prilagođavanju novim, globalnim ekonomsko-socijalnim okolnostima. Jednu od najznačajnijih uloga u tome upravo ima razvoj koncepta civilnog društva i njegova konkretna realizacija, čime se u značajnoj mjeri utječe i na sveukupno povećanje razine adekvatnog poštivanja ljudskih prava u cijelosti. Zahvaljujući ovdje ukratko prikazanim rezultatima istraživanja «Indeks civilnog društva u Hrvatskoj», u radu je moguće vidjeti koji su problemi te kako se odvija realno funkcioniranje civilnog društva u jednoj tranzicijskoj zemlji.

___________________________________________________________________ 

Zlatko Wild

Centar za socijalnu skrb Osijek 

“Kruha preko pogače” 

Činom zaposlenja, odnosno potpisivanjem ugovora o radu definirani su i poslovi i radni zadaci koje poslodavac zahtijeva od djelatnika kao i međusobni odnosi tijekom rada.  

U ČEMU JE PROBLEM, ILI: IMA LI UOPĆE PROBLEMA? 

Prije oko tri i pol godine sam počeo raditi u centru za socijalnu skrb na poslovima općeg socijalnog rada, s očekivanjima da ću poslije dvadesetak godina rada u struci u privredi na poslovima socijalnog radnika radni vijek završiti na „pravom mjestu za socijalnog radnika“. Ubrzo sam se uvjerio da sam se s jedne vrste administrativnih poslova preselio na drugu, još obimniju. 

Poslovi koje obavljam na svom radnom mjestu socijalnog radnika na općem socijalnom radu u pretežnom su dijelu radnog vremena poslovi srednje spreme, zatim poslovi drugih struka, uglavnom pravne, što ukupno oduzima i preko tri četvrtine radnog vremena, a još preostaju odlasci na teren i s terena, odlasci na sud, policiju, skrbništva i sl.

Danas se može postaviti pitanje koje se nije moglo postaviti prije trideset, četrdeset godina: što je stvarni posao socijalnog radnika u centru za socijalnu skrb? Koja je struka (struke) potrebna za obavljanje poslova socijalnog radnika na tom radnom mjestu? Da li je struka socijalnog rada isto što i opis poslova socijalnog radnika koje daje poslodavac?

Da li socijalni radnik, koji u okviru svog radnog mjesta ima ideju smanjiti udio posla drugih struka na ime užeg socijalnog rada (savjetovanje, češći kontakti s obiteljima korisnicima itd.) traži kruha preko pogače?

____________________________________________________________________ 

Smiljana Žužul

Sanja Vuković

Slavko Kraljević

Centar za socijalnu skrb Split 

Prikaz timskog rada na Odjelu za zaštitu djece i osoba s tjelesnim ili mentalnim oštećenjem u CZSS-u Split 

U ovom radu prikazat će se kompetentnost stručnog tima socijalni radnik – defektolog u realizaciji nekih prava iz sustava socijalne skrbi koja se osiguravaju osobama s tjelesnim ili mentalnim oštećenjem, prvenstveno prava na skrb izvan vlastite obitelji koje se ostvaruje kao boravak: povremeni, poludnevni, cjelodnevni.

Ovo pravo osigurava se prvenstveno djeci i odraslima za potrebe psihosocijalne rehabilitacije, odgoja i obrazovanja, osposobljavanja za samozbrinjavanje, radnih aktivnosti i svrsishodnog korištenja slobodnog vremena.

Socijalni radnik i defektolog daju svoje izvješće i mišljenje ponaosob i zajednički u sintezi gdje se navode razlozi zbog kojih se korisnik upućuje u programe boravka i predlaže vrsta boravka. Mišljenje socijalnog radnika, defektologa  kao Nalaz i mišljenje PTV-a zajedno sa zamolbom i ostalom dokumentacijom prosljeđuje se u odabranu ustanovu gdje bi trebala poslužiti za inicijalnu dijagnostiku te izradu individualnog plana za korisnika.

Roditeljima djece s teškoćama predškolskog uzrasta daju se informacije o mogućnostima uključivanja djeteta u predškolske ustanove (redovite-integracija ili posebne). Suradnja sa stručnim djelatnicima vrtića.

Roditeljima djece s višestrukim teškoćama školskog uzrasta ukazuje se na obvezu uključivanja djeteta u osnovnoškolski odgoj i obrazovanje. Osnaživanje roditelja informiranjem i davanjem smjernica. Poteškoće kod ostvarivanja ovih prava. Primjeri iz prakse.

Potrebna je dobra informiranost i umreženost socijalnog radnika i defektologa  kako bi se dobila viša razina socijalne potpore korisnicima.

Svrha  rada je ukazati da  timski  način rada kao interdisciplinarni pristup doprinosi većoj razini percipirane socijalne potpore koja u konačnici ima cilj unaprijediti kvalitetu življenja na individualiziranoj, osobnoj razini što znači ostvarenje mogućnosti za razvoj svih potencijala osobe.

 

Izdvojeno

Izlet u Sarajevo

Hrvatska udruga socijalnih radnika organizira izlet u Sarajevo od 16 do 18 svibnja 2014.godine. 

Polazak je planiran 16.5.2014.godine u 7:00 sati sa autobusnog kolodvora Zagreb.

Detaljan plan i programa izleta možete preuzet ovdje 

Molimo sve zainteresirane da se do

...

više

INVITATION TO INTERNATIONAL CONFERENCE

THE ECONOMIZATION OF SOCIAL WORK: DIFFERENT APPROACHES IN RESPOND TO CHALLENGES”.

19-21 June 2014, Kaunas, Lithuania

...

više

Svjetski dan socijalnog rada 2014.

18.ožujka 2014. godine proslavljen je Svjetski dan socijalnog rada zalaganjem za ciljeve utvrđene globalnim planom za socijalni rad i socijalni razvoj (2012.- 2016.godine.)

Tema ovogodišnjeg Svjetskog dana socijalnog rada bila je "Socijalne i ekonomske krize-

...

više