III. Simpozij: “Kvaliteta i profesionalna odgovornost u socijalnom radu”

Osijek, 28. – 30. XI. 2007.
Ovim simpozijem Hrvatska udruga socijalnih radnika je željela potaknuti raspravu o djelatnosti socijalnog rada te posebno istaknuti domete i mogućnosti kvalitetnog rada sa skupinama ljudi u stanju socijalne potrebe.
S obzirom na složenost problema našeg društva, cilj simpozija je bio razmotriti mogućnosti djelovanja socijalnih radnika i drugih pomažućih profesija za unapređenje prakse te pokrenuti dijalog o profesionalnoj odgovornosti s namjerom poboljšanja kvalitete usluga korisnicima i kontinuiranog razvoja socijalnog rada.
Pokrovitelji:
- Predsjednik Republike Hrvatske gospodin Stjepan Mesić,
- Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi,
- Grad Zagreb,
- Grad Osijek.
Tematske cjeline:
- Kompetencije u socijalnom radu,
- Procjena i očuvanje kvalitete u socijalnom radu,
- Međusobna suradnja i odgovornost javnog i civilnog sektora,
- Resursi i izazovi u praksi socijalnog rada.
Pitanja kao cjeloživotna edukacija i daljnje profesionalno razvijanje su potrebni da bi se postiglo bolje razumijevanje potreba socijalnog rada u hrvatskom društvu, kao čitavom, te specifičnim osobnim socijalnim situacijama i ponašanjima naših klijenata/korisnika usluga. Postoje potrebe daljnjeg razvoja profesionalne odgovornosti kao i razvoja etike profesionalnog socijalnog rada, koji su osnovni standardi prakse socijalnog rada.
Pitanja koja smo mi željeli odgovoriti na simpoziju su:
- „Koje nas kompetencije socijalnog rada čine više kompetentnim socijalnim radnicima?“,
- „Tko drži moć i odgovornosti za promjene u praksi socijalnog rada?”,
- „Kako mi možemo osnažiti socijalne radnike, tako da bi oni mogli postati primarni pokretači socijalnih promjena u odnosu na potrebe naših klijenta/korisnika usluga, u skladu sa etičkim vrijednostima profesije socijalnog rada?“,
- „Koje su naše zapreke?“,
- „Gdje su naši resursi?“.
Ovo su bila neka od pitanja koja je simpozij pokušao odgovoriti iz praktične, iskustvene i teorijsko-istraživačke perspektive socijalnog rada. Kroz trajanje simpozija osnovne vrijednosti socijalnog rada bile su uvijek naglašene, naročito kroz principe ljudskih prava i socijalne pravde.
Plenarno predavanje održao je gospodin Nicolai Paulsen, predsjednik Međunarodne federacije socijalnih radnika (europske regije). Simpoziju je prisustvovalo preko 400 socijalnih radnika, socijalnih pedagoga, psihologa i drugih pomažućih profesija.
Organizacijski odbor: Vesna Čonda, Meri Gatin, Melita Jeđud, Tatjana Katkić Stanić, Mirjana Zvekić
Programski odbor: Robert Bertić, Vanja Branica, Gordana Daniel, Olja Družić Ljubotina, Vlasta Grgec Petroci, Kristina Urbanc
ZAKLJUČCI:
ZAKLJUČCI VEZANI ZA CJELOŽIVOTNO OBRAZOVANJE
- Studij daje osnovno obrazovanje – diploma je samo prvi korak, početak edukacije i profesionalnog usavršavanja.
- Permanentno i profesionalno usavršavanje, nužna je kvaliteta i osjećaj kompetencije uz uvođenje supervizije u socijalni rad.
- Daljnje edukacije – izvor su samoosnaživanja.
- Uvažavajući osobnu motivaciju za studij i odgovornost za ishod studiranja potrebno je i važno osigurati podršku profesionalnih udruga, institucija, ali i rukovodnih struktura unutar institucija koja će podržavati kulturu učenja.
- Rad stručnjaka u specifičnim temama zahtijeva i specifičnu pripremu stručnjaka za rad (npr. pitanje seksualnosti – kako pristupiti korisniku po tom pitanju?)
U tom smislu nužno je:
- raditi na unaprjeđenju suradnje HUSR-a, Studija za socijalni rad i ostalih nadležnih institucija
- osmisliti edukacije koje bi svaki socijalni radnik trebao proći tijekom radnog vijeka i pregovarati s nadležnim Ministarstvom o financiranju takvih edukacija
- sustavno informiranje o mogućim edukacijama za socijalne radnike i studente
- nastaviti s razvojem različitih specijalističkih studijskih programa kao npr. integrativni pristup, obiteljska medijacija, klinički socijalni rad
- poticati razvoj interdisciplinarnih poslijediplomskih studija iz socijalnog rada (otvorenih i za druge stručnjake iz područja socijalne skrbi) i programa o novim tehnikama i metodama rada
- učiniti dostupnima široj profesionalnoj populaciji obavijesti o rezultatima istraživanja provedenih u institucijama socijalne skrbi te o obranama magistarskih radnji i doktorskih disertacija
- nastaviti učenje iz primjera dobre prakse kolega iz svog okruženja i drugih zemalja ostvarenih kroz studijska putovanja
- poticati i informirati studente o koristima volontiranja u smislu profesionalnog rasta, razvoja, kao i oblika edukacije
- naglašavati praktičan rad kako bi studenti bili spremni po završetku studija
- voditi zapisnik o provođenju prakse studenata socijalnog rada kako bi im se omogućila prednosti pri zapošljavanju.
ZAKLJUČCI VEZANI ZA POJEDINA PODRUČJA
U svrhu daljnjeg razvoja profesije potrebno je:
- raditi na razvoju i primjeni osnažujućeg jezika socijalnog rada
- raditi na ojačavanju organizacije socijalnih radnika i povećati pritisak HUSR-a na tijela vlasti u cilju poboljšanja položaja socijalnih radnika
- aktivnije sudjelovanje HUSR-a u procesu donošenja Zakona o socijalnoj skrbi i reforme sustava jer se to reflektira na standarde socijalnog rada i poštivanje ljudskih prava
- poboljšanje materijalnih i kadrovskih resursa u socijalnoj skrbi
- računalna povezanost sustava
- multidisciplinarni pristup u radu, povezanost stručnjaka, institucija i civilnog društva (poticati timski rad)
- preispitati i izraditi normative rada u skladu sa suvremenim zahtjevima profesije i međunarodnim normama koje su puno manje nego kod nas
- izbalansirati broj klijenata i težinu problematike kod klijenata
- raditi na trajnom informiranju javnosti o obvezi čuvanja profesionalne tajne – potreba uvođenja glasnogovornika u sustavu socijalne skrbi
- poticati osnivanje udruga za potrebe korisnika, raditi na senzibilizaciji javnosti
- biti aktivniji u donošenju prijedloga zakona kako se ne bi donio zakon, a da nisu ostvareni potrebni uvjeti za provođenje zakona
- raditi na promociji nevladinih organizacija i njihovog djelovanja u području socijalne skrbi u lokalnim zajednicama
- postojeći standardi socijalnog rada ograničavajuće djeluju na korisnike i socijalne radnike
- zahtijevati uvođenje socijalnog radnika u sve bolnice po modelu 1 socijalni radnik na 50 – 100 kreveta
DJECA U SKRBI
- Uočen je značaj instrumentarija socijalnog rada i izbor instrumenata za analiziranje informacija, donošenje odluka i prezentacija pred drugim institucijama.
- Sveobuhvatno obiteljsko procjenjivanje povećava profesionalnu kompetentnost i smanjuje socijalni stres.
- Suvremeni model medijacije skraćuje trajanje sudskog procesa i time umanjuje stres svih sudionika.
- Uključivanjem djece u postupak medijacije ostvaruje se više dobrobiti za dijete.
- Sigurna kuća u Zagrebu je dobar primjer angažmana lokalne zajednice u rješavanju problema žrtava obiteljskog nasilja; time se na najbolji način odgovara na potrebe zaštite majki i djece.
- Potrebe za informacijama o zajedničkoj bazi posvojitelja.
- Naznačena su vrijedna iskustva i škole za posvojitelje i potom osnovanog kluba posvojitelja u cilju trajne međusobne podrške.
- Istraživanje delinkventnog ponašanja mogu ukazati na potrebu prevencije.
- Mediji, škola, lokalna zajednica – čimbenici u prevenciji delinkventnog ponašanja.
- Portali specijalizirani za mlade – oblik prevencije delinkventnog ponašanja.
DJECA U INSTITUCIONALNOJ SKRBI
- Raditi na uvođenju izmjene Zakona o socijalnoj skrbi da niti jedno dijete ne bi smjelo ostati u instituciji duže od 6 mjeseci ili maksimalno godinu dana u posebnim uvjetima.
- Paralelno s tim treba razvijati specijalizirano udomiteljstvo za djecu do treće godine starosti obavezno, a optimalno do sedme godine djetetovog života (djecu s psihičkim poremećajima).
- Produljiti pravo majki na boravak u materinskom domu do 3 godine.
- Raditi na promjenama pravilnika da se u domu formira tim sastavljen od psihijatra, psihologa, socijalnog pedagoga i socijalnog radnika.
- Raditi na osvještavanju potrebe uvođenja specijaliziranog obrazovanja za odgajatelje u domu u kurikulum obrazovanja odgajatelja.
- Potrebno je pravno regulirati vikend udomiteljstva i udomljavanja za vrijeme blagdana.
- Raditi na poboljšanju komunikacije i koordinacije između Centara za socijalnu skrb, škola i domova.
- Raditi na izmjeni pravilnika o kvalifikacionoj strukturi stručnjaka za rad u domovima.
- Uvesti psihofizičku i stručnu provjeru stručnjaka u cilju dobivanja i produžetka licence za rad u domu (osnivanje komore).
- Uvesti obveznu i permanentnu edukaciju i superviziju za sve stručnjake u domu.
- Ponuditi volonterima strukturirani program aktivnosti volontera integriran u program doma.
- Aktualizirati obiteljske sudove, educirati obiteljske suce i kompletne timove sudova.
- Uvesti socijalnog radnika u škole – pojačati aktivnosti i rad socijalnog radnika na integraciji djece iz doma u lokalne zajednice i škole.
- Timski/suradnički rad i s roditeljima i s djecom od strane i Centara za socijalnu skrb i domova.
- Kod izrade razvojnog plana za djecu smještenu u dječjim domovima potrebno je posvetiti više pažnje sadržaju razvojnih planova nego njihovoj formi.
- Važno je uključiti djecu u izradu razvojnih planova.
RADITI NA OSTVARIVANJU I OŽIVOTVORENJU DONESENIH ZAKLJUČAKA