“Socijalni radnik je prije svega pomagač kojem su znanje i empatija najvažniji alat”
Štefica Karačić diplomirana je socijalna radnica. Sustav socijalne skrbi Štefica je obogatila svojim praktičnim i znanstvenim doprinosom. Radni vijek provela je radeći na rukovodećim pozicijama u domovima za starije i Centrima za socijalnu skrb te istovremeno organizirala brojne tematske konferencije, seminare i stručne skupove. Dugi niz godina predsjednica je Hrvatske udruge socijalnih radnika te svakodnevno ulaže znanja i napore u promjenu sustava socijalne skrbi, na dobrobit stručnjacima i korisnicima. Štefica Karačić uključena je i u rad Hrvatske komore socijalnih radnika, kao članica Upravnog odbora.
- Novim Zakonom o socijalnoj skrbi uvedena je institucija Hrvatskog zavoda za socijalni rad. Prema Vašem mišljenju, koje će konkretne promjene (Zavod) donijeti socijalnim radnicima, ali i drugim stručnim radnicima na terenu u sadašnjim centrima za socijalnu skrb i njihovim podružnicama?
Osnivanjem Hrvatskog zavoda za socijalni rad od 01.01.2023. godine GASE se centri za socijalnu skrb koji na našim prostorima imaju dugu tradiciju. Prvi centar za socijalni rad osnovan je 1959. godine u Puli. Od tada do danas ova ustanova je prošla različite transformacije. Razvijala se i mjenjala te je postala prepoznatljiva kao okosnica sustava socijalne zaštite u Hrvatskoj.
Odmah nakon osnivanja prvog centra osnovan je i Republički zavod za socijalni rad. Bila je to posebna stručna institucija koja se od 1961. do početka 90-tih godina dvadesetog stoljeća kao spona između politike i prakse uspješno bavila istraživanjem i izučavanjem socijalnih problema i unapređenjem djelatnosti socijalne skrbi.
Po uzoru na takav Zavod stručnjaci u sustavu socijalne skrbi se godinama zalažu za ponovno osnivanje posebne institucije ( agencija ili zavod ) koja bi trebala preuzeti dio poslova iz nadležnosti resornog ministarstva vezanih za standardizaciju socijalnih usluga, razvoj djelatnosti i unaprjeđenje stručne prakse .
Međutim, umjesto očekivane i nužne decentralizacije sustava novi Zakon o socijalnoj skrbi potpuno je centralizirao ovu djelatnost. Osniva se Zavod kao nova javna ustanova koja će preuzeti ulogu „državnog centra za socijalnu skrb“ , a 83 postojeća centra za socijalnu skrb u Hrvatskoj postati će niže organizacijske jedinice Zavoda kojima će upravljati jedno Upravno vijeće sa sjedištem u Zagrebu. Za razliku od ranijih zakona o socijalnoj skrbi prema kojima je ravnatelj CZSS mogao biti stručnjak pomagačkog usmjerenja : socijalni radnik, psiholog, pravnik, socijalni pedagog ili edukacijski rehabilitator sada je dana mogućnost osobama drugih profesionalnih usmjerenja bez, iskustva rada u djelatnosti socijalne skrbi da budu ravnatelji Zavoda. Zakonom je određeno da se nadležnosti Zavoda i njegovih organizacijskih jedinica reguliraju statutom tako da praksa još uvijek ne zna kako će ovako „reformirani „ sustav funkcionirati i što će tko u njemu raditi.
U postupku donošenja novog Zakona o socijalnoj skrbi stručna praksa se zalagala za rasterećenje centra za socijalnu skrb koji je postao prezagušen prevelikim brojem nadležnosti. Predloženo je da dio poslova czss preuzmu druge javne službe koje ih mogu uspješno obavljati. Takvim bi se promjenama stvorili uvjeti za pružanje kvalitetnijih socijalnih usluga i promjenu loše percepcije sustava u javnosti. Imajući u vidu brojne različitosti naše zemlje praksa je očekivala reformu koja će otkloniti slabosti sustava i učiniti ga stvarno (a ne samo formalno) pravednim i dostupnim svakom građaninu. To se uz rasterećenje CZSS dijelom moglo postići i jačanjem uloge lokalnih zajednica u kreiranju politika koje će omogućiti kvalitetniji život posebno osjetljivih socijalnih skupina na konkretnom području (lokalno socijalno planiranje).
Organiziranjem sustava socijalne skrbi po uzoru na sustav mirovinskog osiguranja narušiti će se dostignuti standardi stručnog rada što će imati dugoročne posljedice za ovu djelatnost. Administrativni pristup u radu s korisnicima koji godinama pokušavamo minimalizirati sada će ojačati, a stručnjaci će se suočiti s novim profesionalnim izazovima na koje neće moći uspješno odgovoriti .
Cijeli sustav će se ubuduće dugo baviti vlastitim pravnim, tehničkim, kadrovskim i raznim drugim organizacijskim poslovima, od gašenja centara, osnivanja Zavoda i njegovih službi, mijenjanja ploča i natpisa, izrade pečata, štambilja, novih pravilnika, novih ugovora radu, unutarnje organizacije rada , mogućih premještaja, razrješenja ravnatelja i slično.
Pred socijalnim radnicima i drugim stručnjacima na terenu u sadašnjim centrima za socijalnu skrb je teško i neizvjesno razdoblje . Iako je Zakon o socijalnoj skrbi na snazi od veljače ove godine stručnjacima u praksi još uvijek nije jasno kuda vode najavljene promjene ? Što će se stvarno poboljšati ukidanjem centara za socijalnu skrb? I što je najvažnije, kakve će učinke od ove „reforme „ imati korisnici sustava socijalne skrbi?
- Tijekom Vašeg profesionalnog rada bili ste član brojnih radnih skupina za izradu nacrta prijedloga zakona, kakvo je Vaše iskustvo sudjelovanja?
Kao predsjednica Hrvatske udruge socijalnih radnika i/ili kao ravnateljica ustanova socijalne skrbi sudjelovala sam u brojnim radnim skupinama za izradu zakonskih i podzakonskih akata značajnih za djelatnost socijalne skrbi. Prihvaćala sam tu ulogu s uvjerenjem da svojim iskustvom i znanjem mogu utjecati na promjene koje su potrebne kako bi se omogućila bolja zaštita korisnika, razvoj djelatnosti, veća kvaliteta usluga i efikasnost sustava. Ulaskom u radne skupine uvijek sam očekivala puno više od onoga što je postignuto. Pokazalo se da stručnjaci iz prakse kao članovi radnih skupina nemaju stvarnu moć i utjecaj u tim procesima. O svemu uglavnim odlučuje politika , a samo kada nositeljima politike odgovara uvažavaju su stavovi i mišljenja stručnjaka. Tada se osjećate izigrano ili bespomoćno kao što je bio slučaj izrade nacrta Prijedloga Obiteljskog zakona koji je završio u ladicama ministarstva ili Zakona o socijalnoj skrbi ( NN 18/22 ) kojeg je prije donošenja struka snažno, ali bezuspješno kritizirala.
Ipak, smatram da treba sudjelovati i surađivati. Važne se promjene ne događaju preko noći , ali kada ostvarite željeni cilj to vas potiče da nastavite dalje. Sa zadovoljstvom se prisjećam članstva u Radnoj skupini za izradu nacrta Prijedloga Zakona o djelatnosti socijalnog rada koji je nakon dugo vremena i brojnih otpora donesen 2011. godine zahvaljujući snažnoj podršci dr. Golema tadašnjeg državnog tajnika u Ministarstvu zdravstva i socijalne skrbi .
- Već dugi niz godina praktičari govore o izazovima pronalaženja voditelja mjera, odnosno mjere stručne pomoći i potpore te mjere intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o djetetu. Koja potencijalna rješenja ovog izazova Vi vidite?
Radi se o mjerama u nadležnosti centra za socijalnu skrb koje imaju preventivni karakter jer se njima osnažuju roditelji za adekvatnu skrb o djetetu u vlastitoj obitelji. O značaju ovih mjera dovoljno govori podatak da je na preko 9.000 evidentiranih slučajeva povrede djetetovih prava godišnje u sustavu socijalne skrbi određeno oko 3.500 mjera stručne pomoći i podrške i mjera stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o djetetu. Za provođenje ovih mjera potrebni su kompetentni, visoko motivirani stručnjaci, kojih nema dovoljno. Zato se u praksi događa da izrečenu mjeru nije moguće pravovremeno provesti. Provođenje mjere stručne pomoći i mjere intenzivnog nadzora je vrlo odgovorno i zahtjevno. Voditelji mjera angažirani su kao vanjski suradnici czss koji taj posao obavljaju izvan redovnog radnog vremena, tijekom vikenda i blagdana za simboličnu naknadu koja se nije mijenjala 8 godina . U kontekstu troškova smještaja djeteta u ustanovu socijalne skrbi s pravom se može zaključiti da su voditelji mjera najbrojniji i najbolji volonteri ove djelatnosti.
U cilju poboljšanja kvalitete skrbi o djeci koja žive u riziku u vlastitoj obitelji resorno ministarstvo je u suradnji s UNICEF-om ove jeseni započelo projekt pod nazivom „ Jačanje kapaciteta stručnjaka za pružanje usluga u zajednici „. Ovim Projektom će se standardizirati i licencirati program dodatnog usavršavanja voditelja mjera stručne pomoći i mjera intenzivnog nadzora. Projekt se provodi u okviru NPOO, a provedbeni partner UNICEF-a u ovom projketu je Hrvatska udruga socijalnih radnika. Projekt će trajati do kraja 2024. godine. Njime će biti direktno obuhvaćano 750 stručnjaka koji će nakon provedene edukacije i provjere znanja biti licencirani za provođenje mjera. Prema važećem Pravilniku licenciranje voditelja mjera će od 01.09.2024. godine biti obavezno. Jedan od ishoda ovog projekta je i osposobljavanje 26 trenera iz cijele zemlje koji će educirati stručnjake za provođenje mjera i time omogućiti njegovu održivost. Na poziv HUSR-a u projektu kao članice Programskog tima sudjeluju prof.dr.sc. Marina Ajduković i prof.dr.sc. Branka Sladović Franz poznate znanstvenice i naše najkompetentnije stručnjakinje u području zaštite djece i obitelji u riziku .
Vjerujem kako će osnaživanje stručnjaka kroz edukaciju za provođenje mjera doprinjeti boljoj zaštiti djece , ali se i dalje moramo zalagati za dodatnu stručnu pomoć voditeljima mjera kroz metodsku superviziju i za adekvatno profesionalno i financijsko vrednovanje rada voditelja mjera. Tek kada ovi preduvjeti budu ispunjeni možemo se nadati da će se povećati broj stručnjaka zainteresiranih za provođenje mjera.
Na koncu , moram istaknuti kako sam ponosna da je upravo HUSR-a prepoznata kao poželjan suradnik u ovom programu . Vjerujem da su tome pridonijeli dobri rezultati HUSR-a u ranije provedenim projktima.
- Kada uspoređujete praksu socijalnog rada iz doba Vaših početaka profesionalnog rada i praksu socijalnog rada danas, koje ključne razlike uočavate?
Socijalni rad u Hrvatskoj danas je regulirana profesija s jasnim identitetom. Dostigli smo najvišu razinu akademskog obrazovanja socijalnih radnika, osvijestili vrijednost cjeloživotnog stručnog usavršavanja i značaj istraživanja socijalnih pojava i problema za razvoj djelatnosti. Izborili smo se za reguliranje profesije kroz poseban strukovni zakon koji je bio temelj za osnivanje Hrvatske komore socijalnih radnika , te smo definirali standarde zanimanja socijalnog radnika kroz Hrvatski kvalifikacijski okvir.
Povezani u Hrvatskoj udruzi socijalnih radnika (i strukovnim organizacijama koje su joj prethodile) socijalni radnici se dugi niz godina ustrajno zalažu za zaštitu prava korisnika i jačanje digniteta profesije socijalnog rada u našem društvu. U cilju afirmacije profesije prije 8 godina uveli smo nagrade za socijalni rad koje se dodjeljuju najboljima u našoj profesiji.
Iako smo mala profesionalna zajednica uspjeli smo u relativno kratkom razdoblju dostići najviše standarde profesije. To nam nije dano s viših razina , nego je ostvareno zalaganjem samih socijalnih radnika. Prolazili smo kroz vrlo teška razdoblja različitih ekonomskih kriza, Domovinskog rata i poslijeratnih promjena koje su bile veliki izazov za struku ali su nas i dodatno profesionalno osnažile. Međusobno povezivanje, razmjenjivanje vlastitih iskustava, učenje na primjerima dobre prakse i sustručnjačka podrška bili su i ostali važan pokretač u svakodnevnom radu socijalnih radnika .
Velika je razlika , ali i velika sličnost između socijalnog rada u vrijeme kada sam započela svoje profesionalno djelovanje i socijalnog rada danas. Socijalni radnik je prije svega pomagač. S znanjem i empatijom kao svojim glavnim „oružjem“ , pristupa svakoj osobi u potrebi, pomaže joj u ostvarivanju prava i prevladavanju osobnih i obiteljskih poteškoća . Predano se zalaže za bolju zaštitu najranjivijih, za socijalnu pravdu , za zajednice koje uključuju i prihvaćaju različitosti kao dodanu vrijednost , a ne kao teret društva.
Sa takvim socijalnim radom sam započela svoj profesionalni put i došla do njegovog kraja. Ostalo su nijanse koje u različitim okolnostima mijenjaju svoju boju, a zadatak je svakog socijalnog radnika da ih prepozna i odgovori na njih koristeći svoja znanja, vještine ,iskustvo i sve druge dostupne resurse, te da ih i sam stvara.
- Prema Vašem mišljenju, kako jačati profesionalni identitet socijalnih radnika?
Percepcija profesije socijalnog rada stvara se pod snažnim utjecajem senzacionalističkog prikaza pojedinog slučaja u medijima ili na društvenim mrežama pri čemu u traženju krivca izostaje objektivna, stručna analiza rada socijalnih radnika i drugih stručnjaka uključenih u konkretan postupak . Istovremeno , primjeri dobre prakse socijalnih radnika ne privlače pozornost medija, a time ni interes javnosti.
Stoga je jako važno raditi na promjeni negativne slike socijalnog rada društvu. U tome su nam potrebni saveznici koje prije svega treba tražiti među našim korisnicima. A to se može postići hrabrijim i glasnijim promicanjem njihovih interesa i predlaganjem promjena koje će dovesti do boljeg položaja najranjivijih socijalnih skupina. Takvim djelovanjem stručnjaci postižu višestruke učinke za same korisnike, vlastitu profesiju , ali i za cijelo društvo.
Sjajan primjer jačanja profesionalnog identiteta socijalnih radnika vidimo kroz Inicijativu „ Pravo svakog djeteta na školski obrok „. Prije gotovo 2,5 godine pokrenule su ju, borile se za taj cilj i u tome uspjele tri socijalne radnice, prof. dr.sc.Olja Družić Ljubotina, prof.dr.sc. Marijana Kletečki Radović i prof.dr.sc. Ivana Dobrotić, te jedna pravnica prof. dr.sc. Antonija Petričušić. Kao iskusne znanstvenice naše cijenjene kolegice pristupile su problemu siromaštva djece znanstveno i stručno utemeljeno i društveno korisno pa rezultat nije mogao izostati.
Radi se socijalnoj akciji koja može biti „školski“ primjer kako se promiče naša profesija.
- Kako Vi vidite budućnost socijalnog rada u Hrvatskoj?
Vjerujem da se socijalni rad u Hrvatskoj u budućnosti neće značajnije razlikovati od socijalnog rada u drugim razvijenim zemljama Europe . Kao profesiju „kriza „ i „promjena „ socijalni rad snažno obilježavaju društvene prilike u kojima struka djeluje. Imajući u vidu globalne promjene koje se posljedično prelijevaju na nacionalne razine teško je procijeniti što će u budućnosti biti u fokusu socijalnog rada u Hrvatskoj. Poučeni iskustvom pandemije korona virusa, potresa i ekoloških katastrofa socijalni radnici trebaju biti pripremljen za rad u takvim kriznim uvjetima.
Nadalje, u kontestu digitalizacije već sada vidimo drugačije pristupe stručnjaka u neposrednom radu s korisnicima. Ubrzani ritam života i nove tehnologije značajno mijenjaju obrasce ljudskog ponašanja , način komunikacije i odnose među ljudima. Nove potrebe zahtijevaju nove socijalne usluge i intervencije, ali i nove resurse za njihovo provođenje. Vjerujem da će suvremeni socijalni rad uspješno odgovoriti na nove izazove pri čemu treba imati u vidu da će ga obavljati nove generacije stručnjaka, odrasle i obrazovane u suvremenim uvjetima.
- Za kraj, što biste poručili socijalnim radnicima u Hrvatskoj?
Ovim putem želim zahvaliti svojim kolegicama i kolegama na predanom i odgovornom radu. Socijalni radnici s razlogom trebaju biti ponosni na vlastitu profesiju i sve dobro koje čine. Sretna sam što sam imala priliku biti dio takve profesionalne zajednice.








