Komentar HUSR-a na Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o obrazovanju u osnovnim i srednjim školama
Predlažemo da se u Izmjene i dopune Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi unese odredba po kojoj će stručni suradnik u školskoj ustanovi uz pedagoga, psihologa, knjižničara, magistra edukacijske rehabilitacije, magistra logopedije, magistra socijalne pedagogije, obavezno biti i magistar socijalnog rada, a po mogućnosti i magistar socijalne politike.
Ovaj prijedlog u skladu je s najvažnijim nacionalnim i međunarodnim dokumentima koji nalažu da se djeci i mladima kao najosjetljivijoj socijalnoj skupini osiguraju primjereni uvjeti za uspješan psihofizički razvoj, odgoj i obrazovanje i zaštitu od svih oblika zlouporabe i zanemarivanja, te pravovremena i učinkovita pomoć i podrška u cilju smanjenja rizika od socijalne isključenosti.
Nažalost, postojeća praksa u našoj zemlji to ne omogućuje. Sustav skrbi o djeci koja žive pod rizikom nije integriran, a intervencije su često zakašnjele. Škole su primarno usmjerene na obrazovanje i obrazovne potrebe učenika dok je zadiranje u obitelj tema koju većina učitelja/ škola želi izbjeći. Centri za socijalnu skrb uglavnom nemaju pravovremen pristup informacijama o djetetu što nosi dugoročne i često nepopravljive posljedice jer vrijeme ne radi u prilog djeci.
Posljednjih dvadesetak godina kod nas kao i u mnogim drugim zemljama bilježi se porast djece i mladih s teškoćama mentalnog zdravlja kao i porast broja drugih oblika neprihvatljivog ponašanja u toj populaciji (konzumiranje sredstava ovisnosti, vršnjačko nasilje, napuštanje redovnog školovanja, …).
Sve je veći broj obitelji koje su suočene sa siromaštvom, nasiljem u obitelji, rastavama roditelja i nemogućnošću da se dogovore oko sadržaja roditeljske skrbi i usmjere na potrebe djeteta.
U porastu je broj djece sa specifičnim poteškoćama učenja i djece koja su zbog različitih rizičnih faktora u obitelji ili užoj i široj okolini posebno osjetljiva i zahtijevaju interdisciplinarni i integrirani pristup sa ciljem njihovog socijalnog uključivanja.
Ekonomske i migracijke krize mijenjaju potrebe zajednice i zahtijevaju prilagodbu u području zaštite djece bez pratnje ili djece migranata i azilanata koja dolaze iz drugačijeg obrazovnog i kulturološkog okruženja, a koju je potrebno zaštititi i integrirati u novu sredinu u promijenjenim uvjetima odrastanja.
Škola kao socijalni prostor mjesto je za rano prepoznavanje i prevenciju brojnih razvojnih rizika djeteta i poduzimanje ranih socijalnih intervencija kojima se može osnažiti obitelj, roditelji i samo dijete za uspješno suočavanje s osobnim , obiteljskim i društvenim izazovima.
Djelatnost socijalnog rada u području odgoja i obrazovanja/ školski socijalni rad usmjeren je na povećanje resursa za uspješan odgoj, obrazovanje i ukupan razvoj i socijalizaciju svakog učenika kroz suradnju škole i obitelji, te koordiniranje različitih pružatelja usluga u postupcima zaštite učenika koji žive pod rizikom u cilju poboljšanja kvalitete života u zajednici.
U tom kontekstu školski socijalni rad može značajno doprinjeti smanjenju broja učenika koji su zbog ranog napuštanja / prekida redovnog obrazovanja u visokom riziku od siromaštva i socijalne isključenosti.
U neposrednom radu s djecom i mladima kroz individualni i grupni pristup socijalni radnici u školi doprinose razvoju njihovih socijalnih vještina, vještina komunikacije i nenasilnog rješavanja sukoba, te usvajanju znanja o vlastitim pravima, samozastupanju i uvažavanju različitosti i dostojanstva svake osobe .
Slijedom navedenoga školski socijalni rad kao specifično područje djelatnosti socijalnog rada može značajno doprinjeti odgoju i obrazovanju , te ukupnoj zaštiti prava i dobrobiti djece u našem društvu i potaknuti promjene koje postojeća praksa nameće.
Činjenica da je u hrvatskim osnovnim školama danas zaposleno samo šest socijalnih radnika ukazuje na potrebu jačanja stručnih resursa kako bi ovaj važni sustav mogao uspješno i pravovremeno odgovoriti na višestruke i vrlo kompleksne potrebe djece i mladih pod rizikom koji u većoj ili manjoj mjeri utječe na njihov odgoj i obrazovanje.
U tom smislu važno je istaknuti da sustav odgoja i obrazovanja ima pristup svakom djetetu u Hrvatskoj za razliku od sustava socijalne skrbi koji se najčešće uključuje tek kada su problemi jako vidljivi i kada je za njihovo rješavanje potrebno poduzeti složenije i dugotrajnije mjere zaštite.
U prilog tome dovoljno govore iskustva većine zemalja Europske Unije u kojoj je školski socijalni rad dobio svoje mjesto i ravnopravnu ulogu. U 25 zemalja Europske Unije (od 28 članica EU) socijalni radnici su obavezno zaposleni u školi kao članovi stručnog tima.








